۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۳۱

حجت الاسلام حائري:

عطار در منطق‌الطیر معرفت را بعد از عشق بیان می‌کند

عطار در منطق‌الطیر معرفت را بعد از عشق بیان می‌کند

نیشابور- خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: عطار وادی را در منطق‌الطیر به گونه‌ای ترسیم می‌کند که شریعت، طریقت و حقیقت را داشته باشد و معرفت را بعد از عشق بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد‌حسن حائری ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت سالروز عطار در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور، ا‌ظهاركرد: عطار معتقد است که فرشتگان هم عشق دارند ولی حافظ این معنا را قبول ندارد، عشق عطار باید همراه با درد باشد.

وی اظهار داشت: تعریف عشق عطار متفاوت از تعریف حافظ است.

این عطارشناس گفت: منطق‌الطیر چهار هزار بیت دارد که 196 حکایت آن فرعی است که این حکایتی‌ها از دو بیتی تا 408 بیت است و معدل این حکایت‌ها 15 بیت است.  

حائری توضیح داد: حکایتی که مربوط به واقعه ادبیه است دو بیتی و حکایت 408 بیتی آن مربوط به شیخ صنعان است.

وی تصریح کرد: منطق‌الطیر دارای ساختار مرتبط و مرتب و زنجیره‌ای و از زمره منظومه‌هایی است که بدون مفاخر، آغاز و انجام شده است.

این استاد مراکز آموزش عالی تهران با اشاره به اینکه 14 حکایت منطق‌الطیر مربوط به دیوانگان است، توضیح داد: عطار در زمانی که نمی‌تواند حرفی را به زبان عاقلان بیان کند به زبان دیوانگان استفاده می‌کند.

حائری بيان کرد: عطار در کل آثارش در 115 حکایت، جهان‌بینی و بینش دیوانگان را به زبان آورده است و البته این غیر از عقلای مجانین چون بهلول سخن گفته است.

وی با بیان اینکه در کتاب منطق‌الطیر 613 بیت نخستین به مقوله شریعت پرداخته است، معتقد است: هسته مرکزی این کتاب داستان شیخ مغان است به طوری که تصور می‌شود این کتاب به خاطر همین داستان عارفانه سروده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: نکته این است که در عرفان و تصوف، هدف وسیله را توجیه می‌کند که در شریعت چنین نیست.

حائری افزود: در منطق الطیر اطاعت بی‌چون و چرای مرید از مراد است که در سراسر کتاب این را می‌بینید.

وی با بیان اینکه در منطق‌الطیر عرفان زاهدانه به عرفان عاشقانه تبدیل می‌شود، گفت: در عرفان تجاذب ارواح است و عشق، روحانی است و شیخ مغان در این کتاب به صفت معشوق او در می‌آید.

حائری با بیان اینکه در مسائلی که مربوط به عرفان است گاهی اوقات مسائل حماسی نهفته است، تصریح کرد: در تاریخ  فرهنگی ایران می‌بینیم که حرکت  از حماسه به عرفان زاده است و این پیوند را در بسیاری متون می‌بینیم.

کد خبر 2033857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha